reklama

Muse sú späť so skvelým albumom. Nie je rockový.

Nový album od Muse si môžu naozať užiť aj ich najskalnejší fanúšikovia. Musia si len ujasniť, čo si práve idú pustiť a tomu prispôsobiť svoje očakávania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Briské trio Muse vydalo svoj predposledný album Drones v roku 2015. Matt Bellamy (líder a skladateľ) sa na tomto albume rozhodol vrátiť k tvrdším riffom, rockovejšej atmosfére a prirodzenejšiemu zvuku. Bola to príjemná zmena, obzvlášť po (podľa mňa až prehnane) elektronickom albume The 2nd Law. Mnoho fanúšikov teda zrejme čakalo, že nasledujúci album bude mať podobný zvuk ako Drones. Ich nádeje padli v máji 2017, keď skupina vydala prvý singel z chystaného albumu - Dig Down. Mnohí priaznivci Muse označovali túto skladbu ako sequel k skladbe Madness, ktorá vyšla na albume The 2nd Law a patrí k tomu najlepšiemu, čo Muse kedy vytvorili. Je pravda, že Dig Down sa na túto skladbu po mnohých stránkach podobá - výrazná elektronická linka, komorná atmosféra, ktorá neskôr prerastie do veľkolepej atmosféry a časté opakovanie jedného tónu. Skladba ma oslovila okamžite na prvé počutie (na YouTube som bol štvrtým divákom, ktorý si túto skladbu pustil) a stále ma dokáže osloviť. Bohužiaľ to nebol až taký dobrý pocit, ktorý som zažil napríklad pri počúvaní už spomínanej skladby Madness.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skupina sa potom na dlhšiu dobu odmlčala, aby na Valentína 2018 vydala ďalší singel. Aj v Thought Contagion bolo veľa elektroniky, no gitara tam dostala väčší priestor ako v Dig Down. Hlavný riff mi veľmi pripomína muzikál Fantóm Opery. Na tejto skladbe sa mi najviac páčil bridge ku koncu skladby.

Hurikán nových skladieb sa strhol v lete, keď skupina vydala skladbu Something Human a v závese za ňou skladbu The Dark Side. Obidve ma oslovili, každá iným spôsobom. Something Human je najdislikovanešou skladbou od Muse na YouTube, v súčasnosti má okolo 14 tisíc dislikov (ku 110 tis. likom). Napriek tomu ma oslovila svojim pohodovým country zvukom a v neposlednom rade textom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

The Dark Side patrí k najlepším skladbám na albume. Už v prvej minúte skladby počujete, že sa vracajú staré dobré experimentálne akordové postupnosti a v tejto skladbe zaznie aj úžasné gitarové sólo.

V septembri skupina vydala sklabu Pressure, podľa mňa najlepšiu na albume. Keď ju človek počuje, nemôže sa prestať hýbať a hlavný riff skladby mi z nejakého dôvodu pripomína skladbu Supermassive Black Hole. Skladbu dopĺňa úžasné video s Terrym Crewsom v hlavnej úlohe.

A potom to prišlo. 9. novembra skupina vydala celý zvyšok albumu.

Už úvodná skladba Algorithm poslucháčovi predstaví zvuk nového albumu - veľa experimentovania so syntetizátormi a úžasný zvuk 80.-tych rokov. Napriek tomu, že sa v skladbe objavia aj vokály Matta Bellamyho, v tejto skladbe má inštrumentácia prednosť. Mnohí kritici túto skladbu prirovnali k skladbe Take A Bow (ktorá mi stále dokáže nahnať husiu kožu).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skladba Propaganda bola zo všetkých nových skladieb najočakávanejšia a fanúšikovia z nej sú asi najviac nadšení. Toto nadšenie bohužiaľ nechápem. Áno, akustické sólo znie naozaj dobre, ale mám pocit že skladba neprináša nič nové a Muse zvuk a lá Michael Jackson naozaj nepasuje. Podobne rozpačité pocity mám aj zo skladby Break it to Me.

Skladba Get Up and Fight ma z počiatku šokovala svojim ultrapopovým zvukom, počas refrénu ma ale úplne dostala a stala sa jedným z mojich najobľúbenejších kúskov na tomto albume. Štadiónový refrén je priam stvorený na letné festivaly a úprimne dúfam, že Muse túto skladbu zaradia do setlistu na budúcoročné turné. Nechcem, aby táto skladba upadla do zabudnutia ako skladby Aftermath, Unnatural Selection, Citizen Erased alebo Muscle Museum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skladba Blockades by ma veľmi oslovila, keby som nemal pocit, že Muse vykrádajú sami seba. Skladba znie ako zlepenec skladieb MK Ultra a Map Of The Problematique. Napriek tomu je ale zážitkom hodným vypočutia.

Základná časť albumu končí majstrovským dielom The Void, v ktorom nájdeme budovanie atmosféry, ťažké syntetizátory ako z osemdesiatok a extrémne atmosférický bridge. Celý album končí mimoriadne príjemným pulzujúcim zvukom syntetizátoru.

Muse k tomuto albumu priradili v Super Deluxe verzii nevídané množstvo bonusov - k desiatim skladbám až 11. Bolo by zbytočné hodnotiť všetky, preto poviem niečo len o tých podľa mňa najlepších. Za vypočutie stojí Alternative Reality verzia skladby Algorithm, ktorá prináša oveľa kinematografickejší zvuk ako v origináli. Zimomriavky zaručené hlavne počas Mattovho výkriku “Reload.”

Povšimnutiahodná je aj skladba The Void v akustickej verzii. Je fascinujúce sledovať, ako skupina prepracuje skladbu založenú na syntetizátoroch na skladbu hodnú konkurovať klasickým dielam.

Na záver spomeniem gospelovú verziu skladby Dig Down, ktorú skupina zahrala aj v televíznej show Joolsa Hollanda. Na skladbe ma fascinuje to isté čo na akustickej verzii The Void - prerod čisto elektronickej skladby na akustickú.

Nový album Muse je zimomriavkový zážitok. Pred počúvaním by ste sa ale mali odosobniť od vaších očakávaní spôsobených albumom Drones a pripraviť sa na niečo úplne iné. A “iné” neznamená “zlé”. Album Simulation Theory hodnotím 8/10.

Michal Lukáč

Michal Lukáč

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Študujem na gymnáziu v Košiciach a tvorím konzervatívny podcast Rozumne., ktorý je k dispozícii na Spotify a YouTube.Som pravicový konzervatívec a mám dosť extrémistických názorov bez ohľadu na to, či prichádzajú z ľavej alebo pravej strany. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu